دسته‌بندی نشده

ویژگی های شیلنگ آتش نشانی

ویژگی های شلنگ آتش نشانی
ویژگی های شلنگ های آتش نشانی یکی از اصلی ترین نکاتی است که در هنگام خرید آن ها باید به آن توجه شود. شلنگ آتش نشانی شلنگی است که آب را برای برای خاموش کردن آتش حمل می کند. در خارج از منزل، به موتور آتش نشانی یا شیر آتش نشانی متصل می شود. در داخل ساختمان، می تواند به طور دائم به یک سیستم نصب ثابت متصل شود. فشار کاری متوسط یک لوله آتش نشانی می تواند بین 8 تا 20 بار متغیر باشد. پس از استفاده، شلنگ آتش نشانی را معمولاً برای خشک کردن آویزان می کنند، زیرا آب ایستاده که برای مدت طولانی در شلنگ باقی می ماند می تواند مواد را خراب کرده و آن را غیرقابل اعتماد یا غیرقابل استفاده کند.
برای خرید شلنگ های آتش نشانی همین حالا اقدام کنید!
شلنگ آتش نشانی چیست؟
از ویژگی های شلنگ آتش نشانی می توان به پر فشار بودن آن اشاره کرد. این شلنگ ها آب یا دیگر مواد ضد حریق (مانند فوم) را به محل در حال آتش سوزی انتقال داده و باعث فروکش آن می شوند. از دیگر ویژگی های شلنگ های آتش نشانی می توان به وصل شدن آن ها به موتور ها یا پمپ های آب خارج از منزل اشاره کرد. این شلنگ ها همچنین می تواند در داخل منزل به طور دائم به سیستم لوله کشی ساختمان متصل باشند
تحمل فشار کاری بالا از ویژگی های منحصر به فرد شلنگ های آتش نشانی می باشد آن ها می توانند فشار کاری 8 تا 20 بار یا 800 و 2000 پاسکال را تحمل کنند.
جنس این شلنگ ها اغلب از چند لایه پارچه بافته شده یه لاستیک pvc می باشد. لایه بیرونی آن ها را طوری طراحی کرده‌اند تا در برابر اشعه ماورای بنفش مقاوم باشد و لایه داخلی آن ها را به گونه‌ای طراح کرده‌اند تا در برابر آب و سایر محتویات درون ماده ضد حریق مقاوم بوده و با آن ها واکنش شیمیایی نشان ندهند. پس از دیگر ویژگی های شلنگ های آتش نشانی طراحی می توان به طراحی دقیق آن ها اشاره کرد.
بررسی کلی اندازه شلنگ های آتش نشانی
یکی از ویژگی های شلنگ های آتش نشانی تنوع در متراژ آ» ها است. این شلنگ ها در قطر های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند که رایج ترین اندازه های آن عبارت‌اند از:
25 میلی متر (1 اینچ)
38 میلی متر (1.5 اینچ)
50 میلی متر (2 اینچ)
65 میلی متر (2.5 اینچ)
80 میلی متر (3 اینچ)
100 میلی متر (4 اینچ)
اما معمولا طول های مورد نیاز در ایران از 30 متر تا 50 متر می باشد و طول بیشتر در مواقع بسیار کمی مورد استفاده قرار می گیرد.
بررسی کلی مزایا و معیاب شلنگ های آتش نشانی
در بخش های قبلی در مورد ویژگی های شلنگ آتش نشانی صحبت کردیم. حال نوبت به آن رسیه ست تا مزایا و معیاب این شلنگ ها را مورد بررسی قرار بدهیم پش با ما همراه باشید.
مزایای شلنگ آتش نشانی
یکی از ویژگی های شلنگ های آتش نشانی کاربرد و مزایای گسترده آن ها است. از این شلنگ ها برای خاموش کردن آتش سوزی های بزرگ استفاده می شود. جت آب پرفشار ساختار آتش را می شکند و به سرعت آن را خاموش می کند.
دومین مزیت این شلنگ ها آن است که از آن ها در موقعیت های بسیاری می توان استفاده کرد. برای مثال از آن ها هم برای خاموش کردن آتش سوزی مایع الکترونیکی استفاده می شود.
یکی از ویژگی های شلنگ های آتش نشانی ساختار ساده آن ها است. شما به راحتی می توانید با ساختار شلنگ ها آشنا شده و از آن ها به راحتی استفاده کنید.
این شلنگ ها را می توان به راحتی حمل کنید.
معایب شیلنگ آتش نشانی
ویژگی های شلنگ آتش نشانی و مزایای آن را به طور کامل مورد بررسی قرار داده‌ایم. این شلنگ ها مانند هر محصول دیگری معایبی دارند و کاملا بی نقص نیستند که در این بخش برخی از آن ها را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار می دهیم. استفاده از شلنگ آتش نشانی نیز دارای معایبی است. یکی از معایب اصلی این است که برای خاموش کردن آتش به آب زیادی نیاز دارد. اگر آب محدودی وجود داشته باشد، می تواند مشکل ساز باشد. عیب دیگر آن این است که در بادهای شدید خیلی موثر نیست. جت آب پرفشار را می توان توسط باد از آتش دور کرد و کارایی آن را کاهش داد.

انواع شیلنگ آتش نشانی
برای درک بهتر از ویژگی های شلنگ های آتش نشانی بهتر است ابتدا با انواع شلنگ های آتش نشانی و ویژگی های آن ها به صورت جداگانه آشانایی پیدا کنیم. به طور کلی دو نوع شنگ اصلی وجود دارد و آن ها عبارت‌اند از:
کلاس A: این نوع شلنگ آتش نشانی برای خاموش کردن آتش در مواد قابل احتراق معمولی مانند چوب، کاغذ یا پارچه استفاده می شود. از یک لایه داخلی لاستیک مصنوعی و یک لایه بیرونی لاستیک طبیعی یا PVC ساخته شده است.
کلاس B: مهمترین ویژگی شلنگ های آتشنشانی کلاس ب خاموش کردن مایعات قابل اشتعال مانند بنزین می باشد. این نوع از شلنگ ها از یک لایه داخلی لاستیک مصنوعی و یک لایه بیرونی لاستیک نیتریل یا PVC ساخته شده است.
شیلنگ های آتش نشانی کلاس A رایج تر هستند زیرا می توان از آن ها برای آتش سوزی های مختلف استفاده کرد. شیلنگ های آتش نشانی کلاس B کمتر رایج هستند زیرا تنها ویژگی شلنگ های آتش نشانی کلاس ب خاموش کردن مایعات قابل اشتعال می باشد و کاربرد دیگری ندارند.

بررسی کلی شلنگ مکش و شلنگ تحویل
شلنگ های مکش و تحویل تفاوت های بسیاری دارند که هرکدام از آن ها را برا استفاده در پروژه های مختلفی مناسب می سازد. برخی از ویژگی های شلنگ های مکش و تحویل عبارت‌اند از:
شلنگ مکش
آب را از شیر آتش نشانی یا پمپ آب می گیرد.
از PVC ساخته شده
توسط یک کوپلینگ به پمپ متصل می شود
شیلنگ تحویل
برای انتقال آب از شیر آتش نشانی یا پمپ آب به نازل استفاده می شود
معمولاً از لاستیک ساخته شده
توسط یک کوپلینگ به نازل متصل می شود
راهنمای خرید شلنگ های آتش نشانی
ویژگی های شلنگ آتش نشانی اولین چیزی است که برایخرید این شلنگ ها باید آن را مورد بررسی قرار بدهید در این بخش برخی از ویژگی های این محصول را برای شما جمع آوری کرده‌ایم. برخی از ویژگی های شلنگ آتش نشانی خوب عبارت است از:
از مهمترین ویژگی های شلنگ آتش نشانی می توان به انعطاف پذیری آن ها اشاره کرد. شلنگ باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا بتوان آن را به راحتی استفاده کرد و به هیچ وجه نباید خم شود زیرا ممکن است ترک بخورد.
باید مراقب شلنگ لاستیکی باشد، به خصوص هنگام خنک شدن پس از آتش سوزی های بزرگ، زیرا ممکن است بر روی آوار کشیده شده باشد. از آنجایی که آجر و سنگ گرما را برای مدت طولانی حفظ می کنند، پوشش بیرونی در معرض سوختن قرار می گیرد، آن را ضعیف می کند و عمر آن را کوتاه می کند.
این نکته هارا هرگز فراموش نکنید!
در بخش های قبل ویژگی های منحصر به فرد شلنگ های آتش نشانی را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار داده‌ایم حال نوبت به آن رسیده تا نکات مهم بعد از خرید شلنگ های آتش نشانی را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار بدهیم. برخی از این نکات عبارت‌اند از:
شیلنگ را هرگز نباید خم کرد یا در یک زاویه حاد نگه داشت، مخصوصاً تحت فشار، زیرا باعث فشار شدید بر روی الیاف می شود. این یک منبع شکستگی مکرر است، به ویژه اگر لبه تحت فشار به شدت مالش داده شود یا به یک سطح سخت کوبیده شود.
شیلنگی که در سراسر جاده ‌ها گذاشته شده است باید همیشه دارای شیلنگ باشد تا از آسیب خودرو های عبوری جلوگیری شود.
شیلنگ آلوده به اسید یا قلیا باید بلافاصله با آب تمیز شسته شود.
شیلنگ باید با زیر بار تخلیه شود. هنگام دویدن کم، باید دید که پیچ خوردگی در خم ها ایجاد نمی شود، که ممکن است منجر به تشکیل حفره های آب یا حفره های خلاء شود و در نتیجه از حذف کامل آب جلوگیری کند.
پرسنل نباید قبل از غلت زدن روی شلنگ راه بروند تا آن را صاف کنند یا از شر آب خلاص کنند. این امر نه تنها ممکن است هر گونه سنگ چخماق یا سنگ ریزه ای را که ممکن است در پارچه وجود داشته باشد رانده شود، بلکه فشار زیادی را به الیاف بر روی هر دو چین وارد کند که به طور قابل توجهی شلنگ را ضعیف می کند. در عمل، مشخص شده است که ترکیدن‌ ها تقریباً همیشه در دو نقطه مخالف شیلنگ که در آن صاف شده‌اند، ظاهر می ‌شوند.
با شلنگ آستردار، اجتناب از چنین برخوردی حتی از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا نه تنها الیاف ژاکت یا روکش شلنگ های آتش نشانی ضعیف می شود، بلکه خود آستر نیز خراشیده می ‌شود و ذرات کثیفی در این فرچه ‌ها می‌ نشینند و باعث خراب شدن سریع لاستیک می ‌شوند. روش صحیح پاکسازی آب با دویدن پایین این است که شلنگ را تا بالای شانه بالا ببرید و در عین حال از پیچ خوردگی جلوگیری کنید که آب را به دام می‌اندازد.
هنگام درست کردن شیلنگ بر روی رول، کوپلینگ ماده نباید خیلی محکم روی شلنگ دو برابر شود و سیم پیچ اول باید تا حدودی شل باشد. این امر احتمال برش لبه اتصال به شلنگ را به حداقل می رساند و در مورد شلنگ آستردار، آستر به دلیل فشار از ژاکت جدا می شود. در این رابطه، توصیه می‌شود که کوپلینگ ‌ها را به‌طور دوره‌ای بررسی کنید و «خراش‌ ها» را که ممکن است باعث آسیب شوند، حذف کنید.
هنگام قرار دادن شلنگ بر روی وسایل نقلیه آتش نشانی اضطراری باید مراقب بود تا از احتمال پارگی شلنگ به طرف قفل به دلیل لرزش جلوگیری شود.
در های قفل وسایل نقلیه آتش نشانی اضطراری باید در فواصل زمانی مکرر باز شوند تا هوا به گردش درآید و شیلنگ حالت دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *