دسته‌بندی نشده

همه چیز درباره کپسول های آتش نشانی

همه‌چیز درباره کپسول‌های آتش نشانی
کپسول‌های آتش نشانی یکی از مهم‌ترین وسیله‌ها برای خاموش کردن آتش می‌باشد. این دستگاه ظاهری به شکلی استوانه و دارای مخزن می‌باشد. مخزن کپسول‌های آتش نشانی از مواد مخصوصی پرشده است که باعث می‌شود آتش در اسرع وقت خاموش شود.
کپسول‌های آتش نشانی به دلیل داشتن کاربرد زیاد برای آتش‌نشانان باعث شده که انواع مختلفی از این ابزار ساخته شود. لازم به ذکر است هرکدام از کپسول‌های آتش نشانی دارای مزایایی هستند.
نکته‌ای که برای استفاده از این وسیله باید رعایت کنید مدل کپسول برای خاموش کردن آتش می‌باشد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع کپسول‌های آتش نشانی و کاربرد هر یک آشنا کنیم. به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
انواع کپسول آتش نشانی
کپسول‌های آتش نشانی معمولاً نسبت به حجم، مدل و اندازه با یکدیگر تفاوت دارند. در مراکز آتش نشانی انواع کپسول‌های آتش نشانی برای دفع آتش موجود می‌باشد که دارای وزنی به‌اندازه 12 الی 14 کیلوگرم می‌باشد.
لازم به ذکر است که برخی از کپسول‌ها دارای وزنی بیشتر می‌باشند زیرا کپسول‌های سنگین به‌صورت چرخ‌دار ساخته‌شده‌اند. هر چه مقدار وزن کپسول‌ها بیشتر باشد از سطح پوشش بیشتر و بهتری برخوردار است. برخی از مهم‌ترین کپسول‌های آتش نشانی شامل:
کپسول آتش نشانی co2
کپسول آتش نشانی آبی
کپسول آتش نشانی فوم
کپسول آتش نشانی پودری
کپسول آتش نشانی بیوورسال
اجزای کپسول آتش نشانی
یک کپسول آتش نشانی دارای 5 قطعه مهم می‌باشد که اگر این 5 قطعه دارای کیفیت بالاتری باشند می‌توانند از عملکرد بهتری برخوردار باشند. این 5 قطعه شامل:
بدنه‌ای استوانه‌ای شکل: درون آن موادی همچون: پودر، آب و گاز قرار می‌گیرد.
دسته نگهدارنده: به جهت جابه‌جایی کپسول ساخته و قرارگرفته است.
پین: قطعه‌ای در میان اهرم قرار دارد و سوزنی شکل می‌باشد. این قطعه تا زمانی که پلمپ است شما نمی‌توانید از کپسول استفاده کنید.
شلنگ هدایت‌کننده: این قطعه تنظیم کردن مقدار سرعت هدایت مواد روی آتش را بر عهده دارد. لازم به ذکر است که در کپسول‌های آتش نشانی co2 به شکل شیپور می‌باشد.
رنگ کپسول آتش نشانی
در گذشته کپسول‌های آتش نشانی دارای رنگ‌های مختلفی بودند تا در انتخاب مناسب کپسول کار آسان‌تر شود. به‌عنوان مثال در گذشته کپسول‌ها رنگ‌هایی همچون: co2 به رنگ سیاه نشان داده میشد. کپسول‌های دیگری که دارای مواد پودری هستند به رنگ آبی نمایان است؛ و کپسول بیوورسال از رنگ سبز برخوردار‌است. رنگ‌بندی کپسول‌ها بستگی به نوع مواد آن تعیین می‌شود. به تازگی تمام کپسول‌های آتش نشانی دارای یک رنگ قرمز می‌باشند و تنها تفاوت آن‌ها در اندازه و نوار روی آن است.
کاربرد انواع کپسول‌های آتش نشانی
برای استفاده از این وسیله شما بایستی به نوع و کارایی آن توجه داشته باشید؛ زیرا هرکدام از کپسول‌های آتش نشانی دارای عملکرد متفاوتی هستند. در بخش زیر با کاربردهای کپسول‌های آتش نشانی آشنا خواهید شد.
کپسول آتش نشانی co2
این کپسول معمولاً مناسب مکان‌های کوچک می‌باشد و برای آتش‌سوزی‌های الکتریکی و ابزارآلات الکترونیکی مناسب است.
یکی از مزایای این کپسول نداشتن اثر بر روی اجسام می‌باشد که این امر موجب شده یکی از پرمصرف‌ترین کپسول‌های آتش نشانی باشد. لازم به ذکر است که از این کپسول در فضاهای باز و بزرگ استفاده نکنید؛ چرا که موجب پخش شدن گاز و کم کردن اثربخشی آن می‌شود.
نکته‌ای که باید در هنگام استفاده از این وسیله رعایت کنید مربوط به‌سرعت پخش کردن مواد می‌باشد. سرعت پراکنده کردن مواد توسط این وسیله به‌اندازه 2 تا 4 متر می‌باشد. همین امر موجب شده که هنگام استفاده از این وسیله به آتش نزدیک باشید.
کپسول آتش نشانی آبی
کپسول‌های آبی جزء کپسول‌های غیرقابل‌کنترل می‌باشند یعنی اگر گاز از کارتریج این دستگاه خارج شود استفاده مجدد از آن غیرممکن است.
زمان تخلیه این دستگاه به‌اندازه 60 ثانیه می‌رسد که معمولاً از این دستگاه برای خاموش کردن آتش بر روی چوب، کارتن، مبلمان و … استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که این کپسول برای آتش‌سوزی‌های نوع A مناسب است. این کپسول برای تأمین کردن فشار از گاز کپسول co2 استفاده می‌کنند.
کپسول آتش نشانی فوم
کپسول فوم دارای یک نوار خردلی در دور خود می‌باشد که این وسیله مناسب آتش‌سوزی مایعات است. کپسول فوم معمولاً برای خاموش کردن آتش تجهیزات برقی مناسب نیست و ممکن است بر روی آن اجسام اثرات نامطلوبی بگذارد.
عملکرد این دستگاه معمولاً نسبت به مدل‌های دیگر کپسول آتش نشانی پایین‌تر است؛ اما در خاموش کردن آتش مایعات بهترین گزینه است. مواد این کپسول بر روی آتش مایعات قرار می‌گیرد و سطح مایع را کاملاً می‌پوشاند تا به آن اکسیژن برای گسترش آتش نرسد. این نوع کپسول بیشتر برای آتش‌سوزی‌های نوع B مورداستفاده قرار می‌گیرد.
کپسول آتش نشانی پودری
کپسول‌های پودری اصولاً می‌تواند هر نوع آتش‌سوزی را خاموش کند و هیچ محدودیتی نیز ندارد؛ اما این کپسول بیشتر در خاموش کردن آتش‌های مایعات و فلزات نقش دارد.
تفاوت این کپسول نسبت به کپسول‌های دیگر در نوع پودری بودن آن می‌باشد. از این کپسول می‌توانید در مکان‌های بزرگ و باز استفاده کنید و می‌تواند آتش‌هایی همچون: مایعات، تجهیزات الکتریکی و … خاموش کند. این کپسول می‌توانید در آتش‌سوزی نوع D,A,B,C بهره ببرید.
کپسول آتش نشانی بیوورسال
کپسول‌های بیوورسال مناسب آتش‌سوزی‌های جامدات و مایعات می‌باشد و می‌تواند آتش را به خوبی دفع کند. این دستگاه دارای 5 ویژگی مهم است که شامل:
آسیب نرساندن به محیط‌زیست
عدم بازگشت شعله
عدم خورندگی
داشتن توانایی بالا در دفع آتش
غیرفعال کردن 4 عامل مهم آتش‌سوزی
این کپسول برای آتش‌سوزی‌های نوع B و A بسیار مناسب است.
مقایسه کپسول‌های آتش نشانی پودری و CO2
این دو کپسول تنها دو تفاوت دارند. اولین تفاوت از لحاظ ظاهری و اصلی‌ترین تفاوت در کاربرد آن‌ها است. کپسول‌های CO2 از لحاظ ظاهری همانند یک سیلندر بدون خط جوش هستند. همچنین دهانه خروجی آن شبیه قیف می‌باشد.
در مقابل کپسول‌های پودری هستند که اصلاً شبیه به کپسول‌های CO2 نبوده و کارایی بیشتری را نسبت به آن دارد. از کپسول پودری می‌تواند در برابر هر نوع آتش‌سوزی استفاده کرد اما کپسول‌های آتش نشانی CO2 تنها برای آتش‌سوزی‌های الکتریکی یا مایعات اشتعال‌زا به کار رفته می‌شود.
کپسول مخصوص منازل
در هر مکانی که هستید احتمال آتش‌سوزی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی که امکان آتش‌سوزی در آن بسیار است خانه‌هایتان هست. کپسول‌های آب و گاز بهترین گزینه برای پذیرایی و اتاق‌خواب‌ها است. اصولاً لوازمی که در این مکان‌ها به کار رفته می‌شود چوبی یا پارچه‌ای‌اند. به همین دلیل کپسول آتش نشانی آب و گاز مناسب است.
آشپزخانه جز خطرناک‌ترین بخش یک خانه برای آتش‌سوزی است. چرا که در این محل با آتش سروکار دارید. بهترین نوع یک کپسول آتش نشانی برای آشپزخانه کپسول‌هایی که دارای مواد شیمیایی خیس هست. همچنین این کپسول‌ها دارای بی‌کربنات و پتاسیم است به همین دلیل دمای بالا را به CO2 تبدیل می‌کند و از رسیدن اکسیژن به آتش و گسترش آن جلوگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *